This blog is part of a classroom activity centered on I.A. Richards’ concept of practical criticism, emphasizing the analysis of figurative language and its role in understanding literary works. The poem under analysis challenges societal norms through its exploration of mythological figures and their implications on gender roles. For further information Teacher's blog
Brother like Raavan
मुझे रावण जैसा भाई चाहिए !
गर्भवती माँ ने बेटी से पूछा
क्या चाहिए तुझे? बहन या भाई
बेटी बोली भाई
माँ - किसके जैसा? बेटी ने गर्व से
रावण सा, माँ ने जवाब दिया
क्या बकती है? पिता ने धमकाया
'माँ ने घूरा, गाली देती है
बेटी बोली, क्यूँ माँ?
बहन के अपमान पर राज्य
वंश और प्राण लुटा देने वाला
शत्रु स्त्री को हरने के बाद भी
स्पर्श न करने वाला
रावण जैसा भाई ही तो
हर लड़की को चाहिए आज
छाया जैसी साथ निभाने वाली
गर्भवती निर्दोष पत्नी को त्यागने वाले
मर्यादा पुरषोत्तम सा भाई
लेकर क्या करुँगी मैं?
और माँ
अग्नि परीक्षा चौदह बरस वनवास और
अपहरण से लांछित बहु की क़तर आहें
तुम कब तक सुनोगी और
कब तक राम को ही जन्मोगी
माँ सिसक रही थी - पिता आवाक था
Shintsie Kumar
Analysis
In the poem, the daughter asks for a brother like Ravan, who, despite being a villain, showed loyalty and protection toward his sister Shurpanakha. This contrasts with Ram, who, although idealized, failed to treat Sita with the same respect. The poem critiques the suffering women endure, like Sita’s trials, and calls for a shift in how women are treated. The daughter’s wish highlights the need for genuine protection and respect, rather than silent suffering. The shocked reaction of the parents shows how society is uncomfortable with challenging traditional gender roles.
Questions which were arised while reading the poem are below:
' शत्रु स्त्री को हरने के बाद भी / स्पर्श न करने वाला' In this line Why does the daughter highlight Ravan’s restraint?
Why is the ideal of Maryada Purushottam critiqued in the context of Ram’s treatment of Sita?
Thank you
Refference:-
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